Unitonderwijs
Unitonderwijs is een manier om ons onderwijs anders te organiseren, personeel effectiever in te zetten en kinderen op een andere manier te laten leren. Dit alles met als hoofddoel: ons onderwijs afstemmen op de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. Het gaat hierbij om het vinden van een balans:
- in de mate van eigenaarschap en betrokkenheid;
- tussen zelfredzaamheid en zelfbepaling of autonomie;
- in een focusbepaling tussen persoonlijk-sociale en cognitieve ontwikkeling;
- in de afstemming en personalisering van de didactiek.
In het Unitonderwijs kunnen kinderen makkelijker flexibel worden ingedeeld. Niet meer alleen op leeftijd (leerjaar), maar vooral op waar ze aan toe zijn om te leren. In wisselende niveaugroepen wordt het onderwijs afgestemd op de leerbehoeften van de kinderen. We haken hiermee in op eigentijdse ontwikkelingen, waarbij leerlingen meer verantwoordelijkheden over hun eigen leerproces gaan krijgen; dit noemen we eigenaarschap. De kinderen leren hoe te leren. De leerkracht wordt steeds meer begeleider en coach. Bovenstaande is herkenbaar in onze missie en visie en de kernwaarden van de Waarden.
De tijd waarin wij en dus ook onze kinderen leven, is aan grote verandering onderhevig. Er wordt in de toekomst minder kennis, maar wel meer en andere vaardigheden van kinderen en volwassenen gevraagd: kritisch denken, oplossingsgericht werken, grote nadruk op samenwerkend leren en werken en het creatief zijn in het bedenken van oplossingen. Deze vaardigheden geven het kind de handvatten mee, die het in de snel veranderende wereld nodig heeft. Het is onze taak om de kinderen voor te bereiden op een leven lang leren in een steeds veranderende wereld. Hier passen we ons onderwijs op aan. Het unitonderwijs biedt hiervoor goede mogelijkheden.
Successen
We werken sinds de start van het schooljaar ’20-’21 met de hele school in units en stamgroepen. De successen die we al hebben mogen ervaren:
- De heterogene samenstelling (verschillende leeftijden en niveaus) van de groep heeft een positief effect op het gedrag van kinderen en sfeer in de klas. Met verschillende leeftijdsgroepen in één unit komen kinderen in verschillende rollen. Als jongsten trekken zij zich op aan de oudere leerlingen;
- Het biedt meer mogelijkheden om onderwijs op maat aan te bieden;
- Kinderen kunnen van en met elkaar leren, omdat kinderen met verschillende talenten en leeftijden elkaar ontmoeten en samenwerken;
- Meerdere ogen volgen dagelijks de kinderen. In een unit werkt een team nauw samen en volgt zo de ontwikkeling van alle kinderen en niet alleen de kinderen van de basisgroep. We gaan van “mijn klas” naar “onze kinderen”;
- Door intensieve samenwerking maken teamleden meer gebruik van elkaars kennis en kwaliteiten en leren ze van en met elkaar;
- Niveaugroepen kunnen flexibel ingedeeld worden. Hiermee kunnen we beter rekening houden met de verschillen (specifieke onderwijsbehoeften) tussen leerlingen.
Onderbouwunit
Wij willen ons even voorstellen: wij zijn de Onderbouwunit! In het stukje hieronder zullen we jullie vertellen hoe we werken in de Onderbouwunit.
Een schooldag bij ons ziet er ongeveer zo uit. We starten de dag in 2 stamgroepen, geel en rood. Hierin beginnen we altijd met de inloop. Tijdens de inloop spelen en werken leerjaar 1 en 2 en leerjaar 3 in twee groepen samen met elkaar. Voor de kinderen van leerjaar 1 en 2 is het belangrijk dat ze de verschillende werkjes, materialen en hoeken leren kennen en dat ze spelenderwijs werken aan reken- en taaldoelen. In leerjaar 3 gaan de kinderen aan de slag met het leren rekenen, lezen en schrijven, maar leren ze ook nog heel veel door samen te spelen aan de hand van doelen. De kinderen van leerjaar 3 plannen hun werk in via ons Digikeuzebord. Later in het jaar leren de kinderen werken met een weektaak. Hier staan per dag taken op, die zij die dag moeten maken. Deze weektaak wordt, in de komende jaren, steeds verder uitgebouwd en leren de kinderen ieder jaar een beetje meer zelfstandig werken.
Na deze inloop gaan de kinderen werken aan hun leerdoelen. In leerjaar 3 leren we lezen met de methode Veilig Leren Lezen, waar telkens weer nieuwe letters of letterclusters worden aangeboden. Ook wordt hier gewerkt aan spelling en schrijven. Voor rekenen wordt er sinds november 2023 gewerkt met de Wereld in Getallen 5. Leerjaar 1-2 krijgt de leerstof aangeboden vanuit de methode Onderbouwd. De methode Onderbouwd werkt vanuit thema’s. We leren zo thematisch over cijfers en getallen, nieuwe woorden, letters, liedjes, versjes, knutselen, tekenen en nog veel meer.
De Toren is een Coöperatieve school. Dus zetten wij ook in onze Unit Coöperatief Leren in. Zo leren we van en met elkaar. Met het inzetten van Team- en KlasBouwers werken we aan een goed klassenklimaat, zodat iedereen zijn klasgenootjes goed leert kennen en iedereen zich veilig voelt in de groep.
Het Unitonderwijs geven wij op de volgende manier inhoud;
Op een aantal momenten werken we binnen de Unit groepsdoorbrekend. Hierbij kun je denken aan cultuur, motoriek, uitstapjes, vieringen, buitenspelen en eten en drinken. Dit doen we met de bedoeling dat kinderen van verschillende leeftijden van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen. Leerjaar 2 en 3 werken met Wijzneus ook samen. Dit is een methode waarmee ze de wereld om zich heen verder kunnen ontdekken. Op het moment dat leerjaar 3 naar de gym is, werkt de leerkracht van leerjaar 3 met de kinderen van leerjaar 2 aan beginnende geletterdheid en gecijferdheid. Gedurende het jaar worden de momenten uitgebouwd. De overgang naar leerjaar 3 verloopt op deze manier soepel. De kinderen zijn dan al bekend met de routines van leerjaar 3 waardoor er veel spanning wegvalt.
Aan het begin van iedere dag checken we met de kinderen in. We weten dan, voor we aan het werk gaan, hoe iedereen zich voelt en kunnen daarop inspelen. Dit doen we ook aan het einde van de dag met de Check-out. Hoe voel je je na deze dag op school? Voel je je gewoon, blij of niet blij? En we bekijken ook of we successen kunnen vieren aan de hand van de klassenregels. Heb je misschien iemand geholpen met opruimen terwijl je zelf al klaar was? Of heb je tijdens het werken de juiste stem gebruikt? Dit zijn voorbeelden van successen.
Nou dit is wel een beetje hoe het er bij de Onderbouwunit aan toe gaat op de Toren. We doen natuurlijk nog veel meer leuke dingen, maar het is eigenlijk te veel om op te noemen. Je moet maar gewoon eens een kijkje komen nemen!
Middenbouwunit
Wij willen ons even voorstellen: wij zijn de middenbouwunit! In het stukje hieronder zullen we jullie vertellen hoe we werken in de middenbouwunit.
Een schooldag bij ons ziet er ongeveer zo uit. We starten de dag in 2 stamgroepen, blauw (4/5) en oranje (6). We beginnen altijd met de inloop. In de stamgroepen werken alle kinderen aan automatiseeroefeningen van rekenen. Daarna gaan ze verder met het werken aan hun weektaak. Hierop staan verschillende taken voor o.a. rekenen, taal, spelling en lezen, aangepast op hun leerbehoefte. Ondertussen krijgen kinderen in kleine groepjes extra instructie van de leerkracht van rekenen, spelling en lezen. Na de inloop checken we in. We vragen dan aan de kinderen hoe ze zichzelf deze dag voelen. Dat kan neutraal, blij of misschien niet blij zijn. Er is dan de mogelijkheid hier even over te praten en te kijken of we elkaar ergens mee kunnen helpen als dit nodig is. De kinderen leiden deze “bordsessies” ook regelmatig zelf. Soms sluiten we deze tijd in de stamgroep af met een KlasBouwer of TeamBouwer. De kinderen vertellen elkaar hier over het weekend, ontmoeten elkaar of leren elkaar nog beter kennen.
Na de inloop en check-in starten de instructies. Onze unit heeft 2 lokalen en een leerplein. Op het leerplein biedt onze onderwijsassistente extra begeleiding. Van de leerkrachten krijgen de kinderen instructie voor rekenen, lezen, taal en spelling in hun eigen leerjaar en op hun eigen niveau. Voor rekenen wordt er sinds januari 2024 gewerkt met De Wereld in Getallen 5. Spelling oefenen we na de les op onze Chromebook. Daarnaast werken we veel door middel van Coöperatief Leren. Hierbij leren de kinderen met verschillende structuren of werkvormen met én van elkaar. Zo leren we van en met elkaar en verwerken we de lesstof op een andere manier dan alleen in een werkboek. Begrijpend lezen doen we unit-doorbrekend. Dit betekent dat de leerlingen op niveau aan de slag gaan bij één van de leerkracht van de unit.
Tussendoor hebben we een ochtendpauze waar we lekker buiten spelen en daarna fruit eten met onze stamgroep en de leerkracht die ons voorleest. En een middagpauze waarin we een gezonde lunch eten.
’s Middags werken we 2x per week met Blink. Blink is een geïntegreerde methode van aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Blink daagt leerlingen uit om hun talenten te ontwikkelen en de wereld te ontdekken. Het stimuleert leerlingen om zoveel mogelijk zelf op onderzoek uit te gaan. We leren hier vaardigheden zoals; opzoeken van informatie op internet, maken van een presentatie of Prezi, een interview houden en een samenvatting maken. Leerjaar 4 werkt ook 1x per week aan een eigen thema van Blink. Op de andere middag hebben zij extra lees- en rekentijd.
Eens in de week hebben we ‘Atelier’. We werken dan gedurende 10 weken aan een schoolbreed thema, waarbij verschillende domeinen aan bod komen, bijvoorbeeld: beeldende vorming, dans, techniek of muziek. Op de overige middagen hebben we lezen, schrijven, muziek, verkeer en extra rekentijd. Aan het einde van de dag sluiten we altijd af in onze stamgroep. Dan doen we de Check-out. Hoe voel je je na deze dag op school? Voel je je gewoon, blij of niet blij? Ook bespreken we dan of er al successen zijn, die horen bij de klassenregels van de eigen stamgroep. Heb je misschien iemand helpen opruimen terwijl je zelf al klaar was? Of heb je tijdens het werken de juiste stem gebruikt? Dit zijn voorbeelden van successen.
Daarnaast gaan we ook allemaal twee keer per week gymmen. Dit doen we in de Droge Mark, met een vakleerkracht gym.
Nou dit is wel een beetje hoe het er bij de middenbouwunit aan toe gaat op de Toren. We doen natuurlijk nog veel meer leuke dingen, maar het is eigenlijk te veel om op te noemen. Je moet maar gewoon eens een kijkje komen nemen!
Bovenbouwunit
Onze bovenbouwunit bestaat uit 32 leerlingen, meerdere leerkrachten en onderwijsassistenten. Onze leerlingen uit de leerjaren 7 en 8 zijn verdeeld over twee stamgroepen. Sinds december 2023 werken we in de ochtenden vooral in leerjaren en de middagen in de stamgroepen.
De dag start altijd met een inloop met daaropvolgend tijd in de stamgroep. Door middel van de check-in weten we hoe de leerlingen de dag zijn gestart. de check-in en het uitchecken wordt geleid door de leerlingen zelf. Ook wordt tijdens dit moment het groepsdoel van de week besproken en wordt er een coöperatieve werkvorm uitgevoerd.
Na de start van de dag, beginnen we elke ochtend met rekenen via de methode De Wereld in Getallen 5. We zijn sinds januari 2024 met deze methode gestart.
Het stukje eigenaarschap komt ook terug bij het werken met een weektaak, de leerlingen plannen met of zonder hulp van de leerkracht hun weektaak. Als ze opdrachten van de weektaak hebben afgerond, kunnen ze deze laten aftekenen bij de leerkracht.
Het team van de bovenbouwunit is samen verantwoordelijk voor alle leerlingen, dit is terug te zien aan het feit dat alle leerkrachten alle leerlingen onderwijs bieden.
Tijdens het fruit eten, wordt er voorgelezen door de leerkracht. Hiermee proberen we het lezen te bevorderen en zorgen we voor een rustige sfeer tijdens het eten en drinken. Deze schoolafspraak is gemaakt n.a.v. een werksessie vanuit leerKRACHT.
Op dinsdag- en donderdagmiddag werken we met onze nieuwe methode Blink! In deze methode zijn alle wereldoriëntatie vakken geïntegreerd. Blink! is een methode waarbij de leerlingen onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de 21st century skills.
Contact
Basisschool de Toren
Witte Arend 2 • 4761 JA – Zevenbergen
0168 324 185 • info.toren@dewaarden.nl