Unitonderwijs
Unitonderwijs is een manier om ons onderwijs anders te organiseren, personeel effectiever in te zetten en kinderen op een andere manier te laten leren. Dit alles met als hoofddoel: ons onderwijs afstemmen op de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. Het gaat hierbij om het vinden van een balans:
- in de mate van eigenaarschap en betrokkenheid;
- tussen zelfredzaamheid en zelfbepaling of autonomie;
- in een focusbepaling tussen persoonlijk-sociale en cognitieve ontwikkeling;
- in de afstemming en personalisering van de didactiek.
In het Unitonderwijs kunnen kinderen makkelijker flexibel worden ingedeeld. Niet meer alleen op leeftijd (leerjaar), maar vooral op waar ze aan toe zijn om te leren. In wisselende niveaugroepen wordt het onderwijs afgestemd op de leerbehoeften van de kinderen. We haken hiermee in op eigentijdse ontwikkelingen, waarbij leerlingen meer verantwoordelijkheden over hun eigen leerproces gaan krijgen; dit noemen we eigenaarschap. De kinderen leren hoe te leren. De leerkracht wordt steeds meer begeleider en coach. Bovenstaande is herkenbaar in onze missie en visie en de kernwaarden van de Waarden.
De tijd waarin wij en dus ook onze kinderen leven, is aan grote verandering onderhevig. Er wordt in de toekomst minder kennis, maar wel meer en andere vaardigheden van kinderen en volwassenen gevraagd: kritisch denken, oplossingsgericht werken, grote nadruk op samenwerkend leren en werken en het creatief zijn in het bedenken van oplossingen. Deze vaardigheden geven het kind de handvatten mee, die het in de snel veranderende wereld nodig heeft. Het is onze taak om de kinderen voor te bereiden op een leven lang leren in een steeds veranderende wereld. Hier passen we ons onderwijs op aan. Het unitonderwijs biedt hiervoor goede mogelijkheden.
Successen
We werken sinds de start van het schooljaar ’20-’21 met de hele school in units en stamgroepen. De successen die we al hebben mogen ervaren:
- De heterogene samenstelling (verschillende leeftijden en niveaus) van de groep heeft een positief effect op het gedrag van kinderen en sfeer in de klas. Met verschillende leeftijdsgroepen in één unit komen kinderen in verschillende rollen. Als jongsten trekken zij zich op aan de oudere leerlingen;
- Het biedt meer mogelijkheden om onderwijs op maat aan te bieden;
- Kinderen kunnen van en met elkaar leren, omdat kinderen met verschillende talenten en leeftijden elkaar ontmoeten en samenwerken;
- Meerdere ogen volgen dagelijks de kinderen. In een unit werkt een team nauw samen en volgt zo de ontwikkeling van alle kinderen en niet alleen de kinderen van de basisgroep. We gaan van “mijn klas” naar “onze kinderen”;
- Door intensieve samenwerking maken teamleden meer gebruik van elkaars kennis en kwaliteiten en leren ze van en met elkaar;
- Niveaugroepen kunnen flexibel ingedeeld worden. Hiermee kunnen we beter rekening houden met de verschillen (specifieke onderwijsbehoeften) tussen leerlingen.
Onderbouwunit
Middenbouwunit
Bovenbouwunit
Contact

Basisschool de Toren
Witte Arend 2 • 4761 JA – Zevenbergen
0168 324 185 • info.toren@dewaarden.nl