LeerKRACHT
Sinds het schooljaar 2019-2020 werken we op De Toren met de leerKRACHT-methodiek. Op onze school is een verbetercultuur en werken we samen aan nog beter onderwijs. Een cultuur waarin je als leraren van elkaar leert en samen met je leerlingen en de schoolleiding het onderwijs verbetert. Met leerKRACHT creëeren we zo’n cultuur op De Toren. Maar hoe doen we dat dan? Aan de basis staan vier leerKRACHT-instrumenten die elkaar onderling versterken.
Om deze instrumenten succesvol in te zetten zijn er drie essentiële voorwaarden: ambitie, ritmiek en ‘retrospective’ (terug- en vooruitkijken). Samen vormen de instrumenten en de randvoorwaarden de kern van de leerKRACHT-aanpak, waarmee we op onze school een verbetercultuur kan creëren.
De bordsessie: Korte effectieve werksessie, waarin je met je collega’s en schoolleiding wekelijks de voortgang bespreekt op doelen die je gezamenlijk gesteld hebt. Deze bordsessies vervangen de veelal inefficiënte vergaderingen.
Gezamenlijk lesontwerp: De doelen die je met je team stelt vertaal je naar de dagelijkse lespraktijk. Door samen lessen voor te bereiden maak je gebruik van elkaars kennis en kunde en kan je lessen verbeteren en innoveren.
Lesbezoek en feedback: Van en met elkaar leren is de basis voor een goede les. Door regelmatig te kijken bij elkaar en samen te bespreken of de beoogde doelen worden bereikt, krijg je ideeën over hoe het nog beter kan.
De stem van de leerling: De leerling of de student is de grootste inspiratiebron voor nieuwe lesdoelen. Zij kunnen bij uitstek feedback geven over het onderwijs en werken zo mee aan verbetering.
Introductiefilmpje leerKRACHT
Contact
Basisschool de Toren
Witte Arend 2 • 4761 JA – Zevenbergen
0168 324 185 • info.toren@dewaarden.nl